Dit verhaaltje gaat over Jos. Een jongetje van 6 jaar wat in groep 3 zit. Moeder gaat naar het 10 minuten gesprek over Jos en hoort van de juf hoe Jos het doet in de klas. Juf vertelt, dat Jos op zichzelf is en zijn eigen werkjes doet zonder zich veel met de andere kindjes te bemoeien. In de pauze speelt hij veel alleen. Ze vertelt als anekdote dat hij die ochtend met zijn bal stond te voetballen en een ander jongetje de bal per ongeluk tegen hem aan schopte. Jos reageert dan heel verrast en lijkt weer gelijk in zijn eigen wereldje terug te gaan.

Als moeder thuiskomt vertelt zij aan haar partner wat juf gezegd heeft. Zij verteld dit vanuit haar eigen beleving van wat zij gehoord heeft. Ieder enneatype hoort iets anders. Ieder enneatype heeft een andere kijk op de werkelijkheid. Dit is de interpretatie van de 9 verschillende enneatypes. Wanneer je een interpretatie maakt dan 'verzin' je er vaak van alles bij om je verhaal te ondersteunen.

 

1:"Jos moet zich weerbaarder leren op stellen. Hij is zo'n dromer. Het wordt tijd dat hij zijn ogen eens opent en deel gaat nemen aan wat er om hem heen gebeurd."

2: "Jos heeft helemaal geen vrienden. Hij is zo eenzaam. Elke dag zeg ik tegen hem dat hij een vriendje moet vragen om te spelen na schooltijd. Als ik hem dan om 3 uur ophaal komt hij met hangende schoudertjes op hem af en dan zegt hij: 'Niemand wil bij mij spelen. Zo zielig!' "

3: Mijn kind kan uitmuntend voetballen. Andere kinderen vechten om zijn aandacht. Hij is nummer 1 wat balbeheersing betreft. Ajax heeft hem al gespot!

4: "Ik heb een bijzonder kind. De andere kinderen begrijpen hem gewoon niet, daarom doet hij alles alleen. Toch zie ik wel het verlangen om met de andere kindjes te spelen. Ik ga voor zijn verjaardag een groots partijtje organiseren waar alle kindjes uit zijn klas mogen komen!"

5: "Mijn kind is een jongetje van 8 jaar en zit in groep 5. Hij doet zijn eigen werkjes prima en speelt buiten vaak met een bal."

6: "Mijn kind voelt zich heel onveilig op school. Ik heb al eens met de juf gepraat, dat hij meer in groepjes zou moeten werken. Zij moet hem stimuleren meer met de andere kindjes te spelen. Tegenwoordig heeft hij sochtends buikpijn als hij naar school moet."

7: "Mijn kind kan geweldig leren. Hij doet de meeste werkjes op school helemaal alleen! Zo knap dat heeft hij echt van mij. Ik kon vroeger ook zo goed leren en kijk eens hoe ver ik het geschopt heb."

8: "Mijn kind is een watje. Hij laat met zich sollen. Hij moet snel op een weerbaarheidstraining, zodat hij leert wat meer van zich af te bijten. Als dan zo'n jongen een bal tegen hem aan schopt, dan moet hij er wel voor zorgen, dat die jongen voorlopig helemaal geen bal meer kan schoppen!"

9: "De lieverd is zo'n gevoelig jongetje. Hij zit de hele dag in zijn droom wereldje. Ik maak me wel eens zorgen of hij wel kan meekomen in de maatschappij. De wereld is ook zo hard he? Laatst hadden ze een bal tegen hem aangeschopt!"

 

Natuurlijk zijn dit wat overdreven reacties maar de basis van de enneatypes kun je hier wel goed in teruglezen!