width=Hoe je tóch je geduld kunt bewaren voordat je 'ontploft' als je kind niet luistert?

Ontploffen of met andere woorden boos worden, betekent  altijd dat je je grenzen niet goed bewaakt hebt en jijzelf of iemand anders over je grenzen gaat. Het kan lastig zijn je grenzen te voelen en het moment te voelen wanneer deze overschreden worden. Dan lijkt de explosie van boosheid zomaar uit het niets te komen en een reactie te veroorzaken waar je achteraf vaak niet blij mee bent. Hoe voorkom je zo’n situatie nu?

In de praktijk werk ik met een stoplicht. Het stoplicht kent drie kleuren. In groen ben je veilig. Jouw grenzen zijn bewaakt en iedereen houdt daar rekening mee, inclusief jezelf. Rood is onveilig en daar ben je al ontploft. Je grenzen waren slecht bewaakt en jij of een ander is er (langdurig) over heen gewalst. Ergens tussen groen en rood zit oranje. Oranje is de kleur waarin je weet dat je in onveilig gebied bevindt maar waarbij de onveiligheid nog niet zo groot is dat je er boos van wordt. Mijn vraag aan jou zou nu zijn. Hoe ziet jouw oranje eruit? Dit vraagt een stukje bewustwording. Neem voor het antwoorden van onderstaande vragen even de rust en tijd voor jezelf.

Haal een specifieke situatie naar boven waarin je ontploft was.  Op welke momenten was er nog niets aan de hand (groen)?

  1. Wat was je aan het doen?
  2. Wat dacht je?
  3. Wat voelde je?

Op welk moment ontplofte je (rood)?

  1. Wat gebeurde er?
  2. Wat deed je toen je ontplofte?
  3. Wat dacht je?
  4. Wat voelde je?

Ergens daar tussen in ligt het ontstaan van de ontploffing. Ergens in de tijd tussen groen en rood kon je je gedrag, je situatie nog veranderen. Maak een volledig plaatje van de momenten vòòr dat je ontploft. Hoe ziet het eruit, wat doe je, wat denk je, wat voel je.

Ga nu naar het moment in tijd wanneer  groen oranje wordt. Wat verandert er aan de situatie? Op welke momenten voelde je de eerste trekjes van irritatie(oranje)?

  1. Hoe zag de situatie eruit?
  2. Hoe voelde dat in je lichaam?
  3. Wat dacht je? Wat zei je?

Nu je in kader hebt gebracht waardoor je ontploffing is ontstaan, kun je gaan kijken hoe je in oranje anders kunt gaan reageren waardoor je niet in rood terecht komt. Kijk daarbij vooral wat JIJ kunt doen.

Voorbeeld:

Moeder is druk. Ze heeft de hele dag gewerkt, heeft haar kind opgehaald bij de creche. Kind is moe van de creche en daarom een beetje huilerig. (groen naar oranje) Bij thuiskomst merkt moeder dat de groente die ze had willen eten bedorven is. Hierdoor moet ze met haar huilerige kind weer naar de winkel om eten te kopen. Bij thuiskomst zet ze haar kind even voor de televisie en begint aan het eten. Vervolgens valt het kindje in slaap voor de televisie. Tijdens het eten, eet het kind je niet of nauwelijks. Moeder doet heel erg haar best om haar kind toch wat te laten eten. Kind is nog huileriger en laat per ongeluk haar bordje van tafel vallen. (Oranje naar rood )Moeder ontploft!

Wat kan de moeder doen om in oranje weer naar groen terug te gaan?

Bijvoorbeeld

  1. door te zorgen dat er altijd een pot of een blik groente in huis is
  2. door te beslissen die avond een broodje te eten
  3. door haar kindje in de winkel al een appel of een banaan te laten eten zodat ze toch iets binnen had gekregen
  4. etc.