Juf Anna heeft 25 kinderen in haar klas. Ieder kind werkt vanuit een basisemotie. Bij het ene kind  is het duidelijk te zien welke emotie dit  kind tot werken zet. Bij een ander kind is dat weer een stuk lastiger.  Het gedrag van een kind laat zien vanuit welke emotie hij of zij handelt. Dit gedrag is het meest prominent ten tijde van stress.

Laten we eens kijken naar Bas. Bas is een rustige jongen. Hij treedt niet vaak op de voorgrond. Hij wordt in de klas gewaardeerd, door de jongens en de meisjes om zijn kalmte en heldere observaties. Zelf doet hij geen enkele moeite om gezien of gehoord te worden. Bas lijkt het allemaal wel best te vinden. Hij doet alleen zijn mond open, wanneer hij iets wezenlijks toe kan voegen. En die toevoegingen zijn meestal scherp en direct. Hij windt er geen doekjes om. Sterker nog; hij zou ook niet weten hoe je iets op een aardige manier brengt. Niet dat Bas onaardig is. Nee, hij hecht gewoon geen waarde aan strikjes, versiering, verpakkingen. Daar is Bas helemaal niet mee bezig. Sociale dingen zijn onbenullig. Het gaat om de boodschap, niet hoe het gebracht wordt.

De kinderen in de klas van Bas kunnen op Bas bouwen. Op Bas kun je altijd rekenen. Hij is in tijden van emotionele crisis een rots in de branding. Hij doet niet mee aan gekonkel en als je een heldere observatie zonder emotionele toevoegingen nodig hebt, dan heb je aan Bas je man. De sociale interacties lijken allemaal langs Bas heen te trekken, zonder dat ze hem beroeren. In wezen heeft hij ook geen idee, waar al die meiden het over hebben met hun verliefdheden, ruzies, gesprekken over kleding, make-up en wat wel en niet in de mode is. Nee, de jongens zijn beter te begrijpen, al kunnen die ook flink onbenullig doen.

Bas wordt gedreven door de angst, dat hij het leven niet begrijpt. Hierdoor heeft Bas geleerd alleen te vertrouwen op zijn eigen waarneming en feitelijkheden. Alles daarom heen is grijs gebied, en dat jaagt hem angst aan. Hierdoor heeft hij nooit geleerd te socialiseren, en zie je Bas vaak alleen rustig zijn werk doen, wanneer de andere kinderen groeperen en lol maken met elkaar. Wanneer de school uit is, gaat hij vaak alleen naar huis om met zijn grote hobby aan de slag te gaan. Hij heeft van zijn vader een oude gamecomputer gekregen, en die heeft hij helemaal uit elkaar gesloopt. Binnenkort weet hij alles van computer af, en werkt deze computer beter dan de originele. Bas kan zijn energie richten op èèn ding en daar geheel geconcentreerd uren aan werken.

Juf Anne heeft Bas zijn handleiding gelezen. In het begin maakte ze zich nog wel eens zorgen, dat hij altijd zo op zichzelf was, maar ze heeft gemerkt dat Bas op zijn best is, wanneer hij rustig alleen kan werken. Bas heeft niet zoveel aandacht nodig bij het leren, en is vaak snel klaar met zijn werkjes. Wanneer hij klaar is mag hij een boek lezen of op de computer werken. Bas heeft het wel moeilijker wanneer er samengewerkt moet worden. Hij heeft de neiging om zich daar helemaal van terug te trekken. Door taakverdeling en specifieke opdrachten kan hij zich daar toch in redden, en waarderen de andere kinderen hem des te meer om zijn inbreng. Bas zit niet helemaal goed in zijn lijf en heeft daarom ook moeite met sporten. Ze heeft de ouders van Bas aangespoord om Bas een sport te laten kiezen, waarin hij op zichzelf en toch met anderen is. Tegenwoordig is badminton een nieuwe hobby!